اشتراک‌گذاری در پست‌های جدید: از طریق آر اس اس
لوگو
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

مدیریت اقتصادی و منجر به سود بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پروژه‌های صیانت‌محور گردشگری پایدار

توسط علی شادلو - 28 اردیبهشت 1402

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و برند‌ها چیست و چگونه در گردشگری علاوه بر صیانت از داشته‌های طبیعی و فرهنگی سرزمینی ایران و حتی جهان می‌تواند به سود برسد؟

چگونه با یک فلسفه منطقی، بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و یا برندها، نه تنها می‌تواند نماینده تفکر فاخر و صیانت‌گر آن برند باشد بلکه  توجیه اقتصادی پیدا کند و در کمترین حالت، سرمایه‌گذاری  اولیه را حفظ کند و هزینه‌های مربوط به تبلیغ و ترویج خود را هم تامین کند؟

 

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در پیوند با مسئولیت آن شخص حقوقی (شرکت) در برابر خواستگاه جغرافیای طبیعی و انسانی است که شرکت در آن متولد شده و فعالیت می‌کند.
این نوع مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در تعریفی روشن‌تر؛ این گونه
تعریف شده است:

"مسئولیت اجتماعی شرکت، فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع معمول (اقتصادی)
سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می دارد.“


حفاظت از بوم و بر (سرزمین) به طریق حمایت از توسعه و سرمایه‌گذاری در صنعت سبز یا همان صنعت گردشگری به شرط پایداری، یکی از نگاه‌هایی است که می‌تواند تئوری اقتصادی شدن بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و برندها را ممکن سازد. بوم‌گردشگری (اکوتوریسم) یکی از اصلی‌ترین عرصه‌ها برای انجام این موضوع در جهان امروز به حساب می‌آید تا جایی که بسیاری از پارک‌های حیات‌وحش، روستاهای پایدار (اکوویلیج‌ها) و غیره در جهان توسعه‌یافته، در حقیقت پروژه‌های اقتصادی صیانتگری هستند که نتیجه این روش نگرش، تفکر و سرمایه‌گذاری هستند. 

 

در این خصوص مثالی به عنوان ایجاد اولین روستای زیست‌محیطی مردم‌محور ایران (اکوویلیج) با محور صیانت از یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) در وبلاگ سایت ما آورده شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

توسط علی شادلو - 28 اردیبهشت 1402

بحث و تبادل نظر

نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف